Samen klantgericht verbeteren in 2018

Veel bedrijven praten over klantgerichtheid maar luisteren nauwelijks naar hun klanten. Grijp de kansen in 2018 dankzij klantgerichte verbeteringen. Check eens hoe het met relatie tussen de klanten en uw medewerkers gaat. En maak daar een feest van door hierin de klanten te betrekken met een originele wens of presentje.

Duurzame relaties win je met respect en vertrouwen en door het personeel de ruimte middelen te geven de klanten dat te bieden waarom ze vragen. Veel klanten zijn ook ondernemers en weten best hoe zaken beter geregeld kunnen worden. Vandaar enkele veelgehoorde tips /wensen namens klanten en gebruikers voor de leiding van bedrijven, die zich in het komend jaar willen verbeteren.

Wilt u als bedrijfsleiding graag klantgerichter werken?  Kruip dan eens in de rol van de klanten en check de volgende punten.

  1. Kunt u (als potentiele) klant snel genoeg contact krijgen met de eerste contactpersonen binnen uw bedrijf?
  2. Luisteren uw medewerkers goed naar de klant en proberen zij om samen de vraag helder te formuleren?
  3. En weten zij hoe ze een klant in contact kunnen brengen met personen met inhoudelijk kennis en kunde om tot een gerichte oplossing te komen?
  4. Hebben de medewerkers voldoende bevoegdheden om met klanten zakelijke afspraken te maken?
  5. Weten de medewerkers wat ze wel of niet kunnen en mogen aanbieden (assortiment)?

Check ook eens in de rol van een (buitendienst) medewerker het klantgericht functioneren van uw leidinggevenden.

  1. Denken uw leidinggevenden proces- en klantgericht of zijn ze met hun eigen winkeltje bezig?
  2. Helpen zij hun medewerkers om inhoudelijk bij te blijven (levenslang leren)?
  3. Zijn leidinggevenden blij als klanten complimenten geven aan medewerkers en wordt dit intern als een gemeenschappelijk prestatie gezien?
  4. Vinden ze het leuk om medewerkers te coachen klanten goed te helpen?
  5. Worden eigen initiatieven van medewerkers op prijs gesteld?

Denk toekomstgericht en verbeter uw relatie met de klanten.

Stuur dit jaar geen standaard wensen of relatiegeschenken met oud en nieuw. Zet liever uw medewerkers, die een goede relatie hebben met de klant hebben, zelf aan het werk om een persoonlijke boodschap te sturen. Liefst met een blik naar het gemeenschappelijk belang in de toekomst. Eventueel met een klein presentje wat de klant als leuk beleeft. Denk bijvoorbeeld aan zijn hobby’s en kinderen. Het kost nauwelijks tijd, het verdiept de relatie en het doet wonderen.

Wouter Jansen wenst u allen alvast een goed 2018 met veel klantgerichte verbeteringen.

Recent Posts