Energiebesparingsprojecten formuleer je samen met opdrachtgever/klant

Een goede opdracht is het halve werk.

Mede door de energietransitie en het tekort aan vakmensen staan technische dienstverleners (zoals installerende bedrijven) onder grote druk. Hierdoor ontbreekt de tijd en rust om de toenemende stroom van nieuwe projecten en klussen effectief op te pakken. Dat lijkt GOED maar is eigenlijk helemaal niet zo GOED.
Niemand wil slecht functionerende oplossingen met onnodige faalkosten.
Eén van de oplossingen is om potentiële opdrachtgevers als medeondernemers te helpen met de vraag het doel van de projecten beter te omschrijven. Hierdoor kunnen uw projectleiders professioneler hun werk beter doen en voelen de opdrachtgevers zich optimaal betrokken. 
Trouwens, het is de klant die betaalt en dus als opdrachtgever bepaalt.

Samen projecten succesvol aanpakken

Wellicht is uw bedrijf al klantvriendelijk en werken uw medewerkers al klantgericht. Dat is GOED maar het kan nog BETER!
Veel klanten zijn zelf ondernemer en particulieren zijn ook bewuster en ondernemender geworden.
Het ligt dan ook voor de hand om klanten te helpen om de doelstellingen van complexere projecten scherper in kaart te brengen. Dit lukt echter alleen als U met de opdrachtgever weet mee te denken. En begrijpt, dat het hierbij in eerste instantie gaat om de gebruikswaarde van de nieuwe toepassing. Naast natuurlijk de jaarlijkse exploitatiekosten van de vernieuwing.
Simpel gesteld, steek een helpende hand uit waarvoor je rijkelijk wordt beloont.

Het doel van een project

Het verloop van een doorsnee project is hieronder weergegeven.

De opdrachtgever zal in de initiatiefase zijn idee om te verbeteren of te vernieuwen moeten omschrijven. Om zo aan te geven waarom hij welke oplossing wil met welke resultaten.
Dit is moeilijker dan het lijkt, want het gaat concreet over de gebruikswaarde en gewenste voordelen van de toepassing. Gebruikers spelen hierbij ook een rol waarbij rationele en emotionele argumenten elkaar afwisselen.

Het zal duidelijk zijn dat u de opdrachtgever goed kunt helpen door de technische mogelijkheden en randvoorwaarden aan te geven.

Het eindresultaat is dat het doel van het project bekend is. Inclusief de financiële randvoorwaarden en de verwachte  gebruiksvoordelen. Een inschatting van een `terugverdieneffect` hoort hier bij.
 Dit is een goede basis voor het ontwerp en de realisatie.

De ondernemende projectleider

De vraag is natuurlijk wie een opdrachtgever inhoudelijk kan helpen. Projectleiders zijn bekwaam op het gebied van ontwerp en realisatie en kunnen met gerichte hulp een goede helpende hand bieden.

Een (ondernemende ) projectleider die bij de opdrachtgever aan tafel gaat heeft de volgende taken.

  1. Hij zal het verloop van het gehele project moeten uitleggen en aangeven dat zonder een goede doelomschrijving er geen ontwerp of realisatie mogelijk is.
  2. Verder kan hij de technische mogelijkheden als opties voorleggen zodat er keuze`s kunnen worden gemaakt.
  3. Denk mee om de gebruikswaarde van de toepassing in te schatten. In de praktijk blijkt dit een taaie materie te zijn.
  4. Is er een huisinstallateur, die een rol mag of moet spelen in bijvoorbeeld de gebruiksfase, dan kan dit een serieus knelpunt worden.

Door mee te denken in de beginfase kan er een vertrouwensbasis ontstaan om samen op win/win basis het project op te pakken. Een goed begin is ook hier het halve werk.

De opdrachtgever zal, indien nodig,  bereid moeten zijn de opdracht te verstrekken voor de ontwerpfase.

Hoe te beginnen?

In de praktijk is gebleken dat technische projectleiders zeer kundig zijn op het vlak van ontwerp, werkvoorbereiding en uitvoering. In het algemeen hebben ze niet geleerd met een potentiële klant het gebruiksdoel van de voorgestane verbetering te bespreken.

Op basis van onze modules kunnen wij u helpen om technische projectleiders zich te laten ontwikkelen tot ondernemende projectleiders. Dit kan als persoonlijke coach of in groepsverband.

Bij interesse graag contact.

Recent Posts