Hybride warmtepompen vereisen een professionele installatie.

Heel Nederland omarmt momenteel de warmtepompen. Eigenlijk een bekende techniek zolang er al koelkasten bestaan. Al een tiental jaren worden er ook al omkeerbare airco`s toegepast die naar behoefte kunnen koelen of verwarmen. Voor ruimtes met een tijdelijk gebruik een goede oplossing.
De overheid promoot momenteel voor bestaande woningen het verwarmingssysteem uit te breiden met een hybride warmtepomp. Dat loopt echter nog niet voorspoedig. Het vraagt namelijk om een goed ontwerp met oog voor de gebruikswaarde
van het gehele te renoveren systeem.

Hybride warmtepompen
Volgens de fabrikanten kunnen de hybride warmtepompen gemakkelijk gekoppeld worden met een bestaand CV-systeem. Indien een potentiële klant echter wat doorvraagt komen echter de volgende aandachtspunten naar voren
* Zijn de bestaande radiatoren en/of vloerverwarming wel geschikt voor een hybride warmtepomp?
* Is de isolatie al optimaal geregeld?
* Hoe staat het de aspecten van veiligheid (zoals frisse lucht) en gezondheid (zoals luchtvochtigheid)?
* Wat willen de gebruikers ten aanzien van het digitale bedieningsgemak en comfort?
* Zijn er specifieke wensen ten aanzien van wonen, werken, slapen of recreëren?
* Wat is het werkelijke rendement van het hybride systeem (vaak minder dan gepubliceerd)?
* In hoeverre is hulpverwarming als een houtkachel of infraroodpanelen zinvol?

Zie in dit verband ook onze nieuwsitem over een concreet voorbeeld van het beperkte rendement van en warmtepomp in bestaande bouw,

De rol van de installateur als ontwerper en uitvoerder
Iedereen weet dat de installateurs momenteel ontstellend druk zijn met installeren van allerlei nieuwe apparaten. Dankzij de diverse innovaties bij de apparatenbouwers komen er steeds meer apparaten. Maar het is technisch gezien al een hele opgave om de nieuwe apparaten te integreren in een bestaand verwarmingssysteem.
Daar komt nog bij dat een bewuste opdrachtgever graag een “garantie” wil hebben dat het gerenoveerde systeem aan de eisen van de gebruikers voldoet. Dat ligt moeilijk omdat het in de branche niet gebruikelijk is om opdrachtgevers voor technisch advies en ontwerp te laten betalen. Meestal worden met behulp van opgestelde offertes de deals gesloten.
Dat dit niet slim is voor alle partijen is al jaren bekend.

Hoe dan wel?
Het wordt een vereiste om bij complexer wordende technische systemen het ontwerp en uitvoering beter van elkaar te scheiden.
Dienstverleners die complexere oplossingen aanbieden stellen daarom eerst een doelomschrijving op alvorens met een ontwerp te beginnen. De input van de exploitant/eigenaar en de eindgebruikers is hierbij cruciaal. In de kern gaat het om 2 zaken.
➢ Cost of ownership bestaande uit het investeringsbedrag en de jaarlijkse exploitatiekosten.
➢ Gebruiksvoordelen conform samen gemaakte inschattingen.
Het bovenstaande is niet moeilijk maar is meer een nieuwe manier van samenwerken, ook in de installatiebranche. Het gaat niet meer alleen om de techniek alleen maar ook om het nut ervan.
Dit is wel een heikel aandachtspunt. Bedrijven met een bloeiende serviceafdeling weten dat servicemonteurs zeer geliefd zijn bij de klanten omdat ze echt met hen meedenken. Maar dat de rest van
de organisatie te vaak en teveel hierbij achterblijft.

De oplossing
Het is dus zaak dat de installateur zijn organisatie aanpast om systemen professioneel te ontwerpen, installeren en te onderhouden.
Iedereen ervaart dagelijks dat een professionele installateur van grote waarde kan zijn. Mits de medewerkers de ruimte krijgen om het installatietraject van ontwerp tot en met de service goed te verzorgen.
Met als eindresultaat dat de kwaliteit van de organisatie zal stijgen en daarmee ook de werkvreugde en de marges.
De beloning is dus groot, want inspelen op klantwaarde maakt vrienden voor langere tijd.

Programma van Goed naar Beter

Wij helpen graag bedrijven in Oost-Midden Nederland kwalitatief te groeien. Binnen ons netwerk beschikken wij over een praktische leidraad. Bij interesse graag contact.

Recent Posts