Intern ondernemerschap maakt thuiswerken succesvol

Thuiswerken vanwege de Corona perikelen is een begrijpelijke maatregel die echter meer aandacht verdient van de leiding. Uit de eerste onderzoeken blijkt dat de werkgevers nauwelijks enig idee hebben hoe ze deze medewerkers moeten aansturen om de gewenste resultaten te boeken. Veel betrokken medewerkers missen daardoor thuis de sociale interactie om een goede balans te vinden tussen werk en prive.  

Bijna de helft van de directeuren zeggen bij het thuiswerken problemen te hebben met de arbeidsproductiviteit, de IT structuur en de cyber security. En de werknemers blijken zich verloren te voelen door de vaak onduidelijke binding met de rest van de organisatie. De invloed van de prive omgeving laten we gemakshalve maar even buiten beschouwing.

Thuiswerken is natuurlijk wel iets wat dankzij de nieuwe technologische infrastructuur vleugels heeft gekregen. De meeste ZZP`ers en freelancers werken in principe ook vanuit hun huis, maar zij hebben normaliter een hecht contact met de opdrachtgevers en/of de klanten. Het zijn eigenlijk meer ondernemers dan werknemers en zij zijn de baas over hun eigen werkplek.

Veel werknemers krijgen momenteel door de Coronacrisis plotseling de opdracht thuis hun werkzaamheden uit te voeren. Met een laptop en smartphone op hun keukentafel moeten ze zich zien te redden. Geen wonder dat velen zich hierdoor geïsoleerd voelen en van de richel raken en maar wat rommelen.

Gezien de vooruitzichten van de Corona crisis zullen we samen toch acceptabele oplossingen moeten vinden. Bedrijven zullen voor een professionelere aansturing moeten zorgen waarbij de medewerkers zich een deel van het geheel blijven voelen.

Een nieuwe zakelijkheid doet haar intrede waarbij medewerkers meer ruimte krijgen hun eigen werkplek te organiseren die aansluit op de werkprocessen binnen hun afdeling of het bedrijf. De opdracht is om samen als team de gewenste toegevoegde waarde te realiseren. Goed opgeleide medewerkers zijn best in staat hun eigen werk en werkplek te organiseren. De leiding dient natuurlijk voor de nodige faciliteiten en coaching te zorgen.

Het grappige is dat zogenaamde traditionele bedrijven met productiefaciliteiten of binnen de bouw- en installatiebranche deze werkwijze al aardig omarmen. Simpel omdat de medewerkers zelf hun werk goed weten te regelen en de klantlocatie de werkplek is

Bedrijven die nu een deel van hun werkzaamheden ook op de langere termijn thuis bij de werknemers willen laten uitvoeren zouden hier naar kunnen kijken. Waarbij snel duidelijk wordt dat thuiswerkers zich een deel van het geheel moeten blijven voelen binnen de gehele organisatie. Het gemakkelijkste is om de medewerkers te beschouwen als interne ondernemers die samenwerken binnen een team met een heldere opdracht en resultaatverwachting.

 

Kortom, bedrijven die klanten en medewerkers willen blijven boeien en binden zullen een meer ondernemende stijl van werken en leidinggeven moeten omarmen. Waarbij managers de coachende rol willen en durven op te pakken

Als klankbord kunnen wij u aangeven hoe anderen dit opgepakt hebben. Mits u nieuwgierig bent, natuurlijk!

Wouter Jansen 15-10-2020

 

Stel uw vraag bij contact

Recent Posts