Wie niet samenwerkt is vroeg of laat de klos!

Veel ondernemers vinden strategische samenwerking met andere bedrijven maar zo zo. Waarom?

We geven u ter `lering en de vermaeck` enkele spraakmakende punten uit de dagelijkse praktijk. Met daarop direct een reactie in tegengestelde zin. Dat maakt veel duidelijk.

  1. Waarom zou ik mijn succes met anderen delen?
    Reactie: Samenwerking versterkt de strategische positie binnen de keten. Door kennis , kunde en kosten te delen wordt uw kans op duurzaam succes groter. 
  2. Als ondernemer wil ik graag zelfstandig blijven.
    Reactie: Dat is een eerlijk motief. Maar het beperkt je wel in je mogelijkheden en kan continuïteit van het bedrijf in de weg staan. Veel bedrijven zijn om deze reden kopje onder gegaan.
  3. Alleen werk je effectiever en efficiënter.
    Reactie: Voor een klein bedrijf kan dit waar zijn. Maar zodra de business groeit is samenwerking een must om de door de klanten gevraagde kwaliteit te kunnen leveren. De technologische vernieuwing onderstreept dit.
  4. Samenwerking brengt mijn eigen klantrelaties in gevaar.
    Reactie: Dat is inderdaad een gevaar die tijdig professioneel geblokkeerd dient te worden.
  5. Door het toenemend individualisme zijn er (te) weinig betrouwbare partners.
    Reactie: Dit is inderdaad een punt. Het selecteren van een partner vraagt daarom om de nodige kennis en kunde van de `ins en outs` van strategisch samenwerken. Het elkaar benaderen op basis van gelijkwaardigheid is de eerste stap.
  6. Niemand is bereid de extra kosten voor de regie te betalen.
    Reactie: Dit is inderdaad een zeer heikel punt. Zo lang de initiatiefnemer alles voor zijn rekening neemt is alles koek en ei. Iedereen lift graag mee. Maar zodra er een businessplan op tafel komt waaruit blijkt dat iedereen zal moeten participeren in de kosten die voor de baten uitgaan wordt het vaak stil. Een reden te meer om een gedegen businessplan tijdig op tafel te leggen.
  7. Hoe krijg je de andere partijen zover dat ze ook voor de kosten opdraaien?
    Reactie: Door gelijk vanaf het prille begin van de samenwerking (=verkenningsfase) samen alle kosten in overleg te verrekenen.
  8. Het stoppen van een samenwerking is een groot risico en kan veel geld kosten.
    Reactie: Een goede samenwerkingsovereenkomst voorziet hierin en maakt het risico kleiner.
  9. Het personeel wil duidelijkheid en dus één kapitein op het schip.
    Reactie: Zit veel in en is een belangrijk aandachtspunt. Een meerkoppige leiding dient zich dus wel als een eenheid op te stellen. Met een duidelijk aanspreekpunt.Maar zodra het personeel ziet dat de concurrentie sterker is dankzij een goed geleide samenwerking slaat de stemming snel om.
  10. Win/win binnen de keten is niet mogelijk bij stagnatie.
    Reactie: Toch heeft als groot voorbeeld Toyota een tiental jaren geleden besloten de verliezen redelijk over de gehele keten te verdelen. Dankzij deze maatregel konden ze na de recessie weer versterkt uit de strijd komen. Nu zijn ze het grootste automobielbedrijf. Snijden in de keten betekent dat je belangrijke schakels definitief `uitschakelt`. Een beetje dom dus.

Uit het bovenstaande komt naar voren dat samenwerking met partijen doordacht dient te gebeuren. Neem er dus de tijd voor en raadpleeg ervaringsdeskundigen uit uw omgeving.

Recent Posts