Waarom hebben samenwerkende ondernemers meer succes?

Samen bouwen aan de toekomst loont. Toch vinden veel ondernemers strategische samenwerking met andere bedrijven maar zo zo. Waarom laten sommige ondernemers bewust kansen op succes liggen?

Hier volgen enkele punten uit de praktijk  ter `lering en de vermaeck`. 

  1. Door het toenemend individualisme is het moeilijk om betrouwbare partners te vinden.
    Reactie: Dit is inderdaad een punt. Het selecteren van een partner vraagt daarom om de nodige kennis en kunde van de `ins en outs` van strategisch samenwerken. Het elkaar benaderen op basis van gelijkwaardigheid is de eerste stap.
  2. Waarom zou ik mijn succes met anderen delen?
    Reactie: Gerenommeerde bedrijven bewijzen dat een effectieve samenwerking de kansen op succes beduidend groter maakt. Denk maar aan het synergie-effect (1+1=3)
  3. Als ondernemer wil ik graag zelfstandig blijven.
    Reactie: Dat is ogenschijnlijk een eerlijk motief. Maar het beperkt je wel in je mogelijkheden en het kan continuïteit van het bedrijf in de weg staan. Veel bedrijven zijn om deze reden kopje onder gegaan.
  4. Alleen werk je effectiever en efficiënter.
    Reactie: Voor een klein bedrijf kan dit waar zijn. Maar zodra de business groeit is samenwerking een must om de door de klanten gevraagde kwaliteit te kunnen leveren. De technologische vernieuwing onderstreept dit.
  5. Samenwerking brengt mijn klantrelaties in gevaar.
    Reactie: Dat is inderdaad een gevaar die tijdig professioneel geblokkeerd dient te worden.
  6. Niemand is bereid de extra kosten voor de regie te betalen.
    Reactie: Dit is inderdaad een zeer heikel punt. Zo lang de initiatiefnemer alles voor zijn rekening neemt is alles koek en ei. Iedereen lift graag mee. Maar zodra er een businessplan op tafel komt waaruit blijkt dat iedereen zal moeten participeren in de kosten die voor de baten uitgaan wordt het vaak stil. Een reden te meer om een gedegen businessplan tijdig op tafel te leggen.
  7. Hoe krijg je de andere partijen zover dat ze ook voor de kosten opdraaien?
    Reactie: Door gelijk vanaf het prille begin van de samenwerking (=verkenningsfase) samen alle kosten in overleg te verrekenen. Meeliften zo snel mogelijk de kop indrukken.
  8. Het stoppen van een samenwerking is een groot risico en kan veel geld kosten.
    Reactie: Aan alle samenwerkingen kan een einde komen doordat bijvoorbeeld de gedachte voordelen wegvallen. Een goede samenwerkingsovereenkomst voorziet hierin en maakt het risico kleiner en beheersbaar. 
  9. Het personeel wil duidelijkheid en dus één kapitein op het schip.
    Reactie: Leuk bedacht. Maar zodra het personeel ziet dat de concurrentie sterker is dankzij een goed geleide samenwerking slaat de stemming snel om. Bij een goede regie staat discipline en nakomen van afspraken trouwens op de eerste plaats. Ook zullen medewerkers als interne ondernemers samen moeten werken.
  10. Win/win is niet mogelijk bij stagnatie.
    Reactie: Toch heeft als voorbeeld Toyota enkele jaren geleden besloten de verliezen redelijk over de gehele keten te verdelen. Dankzij deze maatregel konden ze na de recessie weer versterkt uit de strijd komen. Nu zijn ze het grootste automobielbedrijf ter wereld.

 Uit het bovenstaande komt naar voren dat samenwerking met andere partijen wel degelijk tot meer succes leidt. Een doordachte en professionele aanpak is vereist waarbij het vanzelfsprekend is dat alle partijen hun voordeel moeten kunnen halen uit de samenwerking.
Neem er de tijd voor en raadpleeg ervaringsdeskundigen uit uw omgeving. 

Recent Posts