Voorbeeld `van Goed naar Beter` in zorg

Deel artikel FD 5-2-2019.

Goed werkgeverschap kan volgens Lieselot Meelker van V&VN helpen om de uitstroom van personeel in de zorg te beperken. Als voorbeeld noemt ze de Limburgse thuiszorgorganisatie MeanderGroep. ‘Daar kreeg het personeel meer handelsvrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Daarnaast bleef er door het afschaffen van strenge tijdsregistraties meer tijd over voor zorgtaken.’

Die aanpak wierp vruchten af: de kosten per patiënt daalden met 9% en de klantwaardering is hoog. Als klap op de vuurpijl riepen de Limburgse werkgevers de MeanderGroep onlangs voor de tweede keer uit tot meest aantrekkelijke werkgever van de provincie.

Dat heeft de thuiszorgorganisatie te danken aan een omwenteling die na 2016 werd ingezet. ‘Het ging toen hartstikke slecht in de wijkverpleging’, zegt Roger Ruijters, die toen directeur was. ‘Er moest iets veranderen.’

Niet de kaasschaaf

In plaats van de kaasschaaf te hand te nemen en te bezuinigen, overtuigde hij verzekeraars om een nieuwe manier van financiering toe te staan: zij gingen betalen voor problemen die werden opgelost. Hoe dat gebeurde, mocht de instelling zelf bepalen. Ruijters: ‘We hebben vol ingezet op innovatie. Wijkverpleegkundigen werden intensief geschoold en kregen een toolkit met technologische middelen waardoor zij ook op afstand zorg konden verlenen. Bovendien werd hen geleerd om meer in te zetten op de zelfredzaamheid van de cliënten.’

De aanpak bleek zo succesvol, dat Ruijters inmiddels is aangetrokken door Envida, een andere thuiszorgorganisatie. Daar hoopt hij een vergelijkbare verandering teweeg te brengen. Volgens hem is de omslag niet ingewikkeld. Zijn adagium om de zorg beter te maken: elimineer alles wat overbodig is, ga aan de slag met innovatie en geef medewerkers meer ruimte om het zelf te regelen. Zolang dat niet gebeurt, voorziet het personeelsbeleid vooral in een doekje voor het bloeden.

 

Recent Posts