Klantwaarde

Klantwaarde is een nieuw begrip en geeft aan wat de klant wenst en verwacht. Gebruikswaarde is een meer objectief begrip en beschrijft het nut en rendement van de toepassing van een product of dienst. De zogenoemde `total cost of ownership` is ook van belang.

Hoe het ook zij, slimme ondernemers helpen klanten bij de afweging of de gekozen oplossing de juiste prijs/prestatie verhouding heeft. Dit kan op basis van de `cost of ownership` en de `gebruikswaarde`.

Omdat we altijd vanuit ons eigen belang plegen te denken hebben de meeste mensen een grote moeite om echt met de klanten en gebruikers mee te denken. Ter toelichting daarom een aantal begrippen voor een betere communicatie.

 Juiste balans tussen TCO en gebruikswaarde

  1. Total Cost of Ownership (TCO)
  • Het gaat hierbij om de jaarlijkse kosten die elk exploitatiejaar moeten worden opgebracht. Denk aan jaarlijkse afschrijvingen, onderhoudskosten, energiekosten etc.
  • Wat ook steeds belangrijker wordt is de restwaarde en de kosten van recycling/afvoeren.
  • Overheidsmaatregelen als subsidies, kortingen, toeslagen en belastingfaciliteiten beïnvloeden de uitkomsten.
  1. Gebruikswaarde: het nut van gebruik en de waarde daarvan voor de klant.
    De aard van het voordeel kan bijvoorbeeld liggen op de onderstaande gebieden.
  • Functionele toepasbaarheid: denk aan nuttig effect van de basisfunctie zoals verwarming, verkoeling, vervoer, communiceren etc.
  • Comfort: bijvoorbeeld bedieningsgemak en service.
  • Gezondheid: lichamelijke en geestelijke belasting.
  • Zekerheid: denk aan garanties en continuïteit.
  • Veiligheid: het tegengaan van letsel en schade.
  • Uitstraling: design, vormgeving, imago.
  • Maatschappelijke waarde: duurzaamheid, de toegevoegde waarde voor de omgeving.
  1. De praktijk
    De TCO kan op basis van de juiste informatie relatief gemakkelijk (rationeel) worden berekend. De gebruikswaarde worden deels onbewust en/of emotioneel bepaald. De waarde uitdrukken in cijfers gaat dus moeilijk. Gelukkig helpt  ons gevoel en boerenverstand ons vaak op de goede weg.

Geïnteresseerd?

Win Win DobbelstenenZoekt u naar verbinding met klanten? Begin dan om samen voor een betere prijs/prestatie verhouding te gaan ! Neem bij vragen contact op.