Warmtepompen zijn maar een deel van de oplossing


Voorbeeld hoe installateurs door samen klantgericht te ondernemen tot de beste oplossing komen om een huis hybride te verwarmen met de hoogste klanttevredenheid.

In Nederland is de warmtepomp verkozen tot een soort heilige koe die ons van het gas af moet gaan halen. Daarom zijn er veel testen in het veld gedaan welke hybride warmtepompen goed, beter of zelfs het beste zijn. Te vaak wordt vergeten dat het installeren van een warmtepomp slechts een deeloplossing is. Goed overleg met de klanten en gebruikers is daarom de basis van een optimale totaaloplossing.

Effectieve verwarmingssysteem is de totale oplossing

Elk huis (en kantoor) is anders. Ook de gebruikers maken het verschil. Dit betekent dat een professionele installateur/adviseur het volgende met de klanten en zijn gebruikers zou moeten bespreken.

  1. Iedereen weet inmiddels dat isoleren de basis voorwaarde is voor een goed binnenklimaat waarbij de verwarmingskosten substantieel dalen.
  2. Een tweede belangrijk punt is dat de gebruikers bepalen bij welke temperatuur zij willen werken, wonen of slapen.
    Hierbij kan het interessant zijn om plaatselijk infraroodverwarming, een omkeerbare airco-unit, efficiënte houtkachel of een ander medium in te zetten.
    Ook goede kleding (en pantoffels) doen wonderen om binnenshuis comfortabel te werken of te wonen.
  3. Verder zal samen met de klant nagegaan moeten worden of de zogenaamde natte zijde (zoals radiatoren, lucht- en vloerverwarming) wel optimaal zijn gedimensioneerd. Dit is in veel gevallen een wezenlijk knelpunt.
  4. Vergeet ook de meterkast niet die in veel oudere woningen aangepast moet worden
  5. Tot slot zijn er nog aspecten die niet van belang lijken te zijn. Maar die op de lange termijn tot grote teleurstelling kunnen leiden. Denk hierbij aan tocht, overmatig geluid warmtepomp, comfort, onvoldoende frisse lucht en het design der dingen.

Terugverdientijd (baten versus kosten en opbrengsten)

Het vernieuwen van een gedateerde woning en bijbehorend verwarmingssysteem is voor veel eigenaren een belangrijke investering. De baten blijken tegen te vallen omdat er weliswaar gas wordt bespaard maar elektra is ook niet gratis. Daarom is het ook zo interessant om naar de andere voordelen op langere termijn te kijken.
Kortom een oproep aan installateurs om hier klantgerichter mee om te gaan. Alle merken warmtepompen scoren ongeveer gelijk dus het verschil zit in een goed ontwerp en een goede dienstverlening.

Steun vanuit de branche

Gezien de kansen voor de technische aanbieders zou je verwachten dat er in de keten optimaal samengewerkt wordt om de klanten naar wens te helpen. Helaas gaan klanten nu met elkaar in gesprek hoe een en ander zo goed mogelijk op te pakken. Zelfs op voorlichtingsbijeenkomsten over energiebesparing ontbreekt het aan samenwerking tussen bijvoorbeeld energiecoaches en installateurs. Vakbladen en andere media beginnen gelukkig in te zien dat we met allen samen meer kunnen dan wat we nu laten zien.

Wouter Jansen/18-11-2023