Voorbeeld hoe installateurs door samen klantgericht te ondernemen tot de beste oplossing komen om een huis hybride te verwarmen met de hoogste klanttevredenheid.
In Nederland is de warmtepomp verkozen tot een soort heilige koe die ons van het gas af moet gaan halen. Daarom zijn er veel testen in het veld gedaan welke hybride warmtepompen goed, beter of zelfs het beste zijn. Te vaak wordt vergeten dat het installeren van een warmtepomp slechts een deeloplossing is. Goed overleg met de klanten en gebruikers is daarom de basis van een optimale totaaloplossing.
Effectieve verwarmingssysteem is de totale oplossing
Elk huis (en kantoor) is anders. Ook de gebruikers maken het verschil. Dit betekent dat een professionele installateur/adviseur het volgende met de klanten en zijn gebruikers zou moeten bespreken.
Terugverdientijd (baten versus kosten en opbrengsten)
Het vernieuwen van een gedateerde woning en bijbehorend verwarmingssysteem is voor veel eigenaren een belangrijke investering. De baten blijken tegen te vallen omdat er weliswaar gas wordt bespaard maar elektra is ook niet gratis. Daarom is het ook zo interessant om naar de andere voordelen op langere termijn te kijken.
Kortom een oproep aan installateurs om hier klantgerichter mee om te gaan. Alle merken warmtepompen scoren ongeveer gelijk dus het verschil zit in een goed ontwerp en een goede dienstverlening.
Steun vanuit de branche
Gezien de kansen voor de technische aanbieders zou je verwachten dat er in de keten optimaal samengewerkt wordt om de klanten naar wens te helpen. Helaas gaan klanten nu met elkaar in gesprek hoe een en ander zo goed mogelijk op te pakken. Zelfs op voorlichtingsbijeenkomsten over energiebesparing ontbreekt het aan samenwerking tussen bijvoorbeeld energiecoaches en installateurs. Vakbladen en andere media beginnen gelukkig in te zien dat we met allen samen meer kunnen dan wat we nu laten zien.
Wouter Jansen/18-11-2023
Copyright 2023 - Samenondernemen