Verwarmingssystemen ontwerp je samen met klanten


Veel eigenaren van miljoenen bestaande woningen vragen zich af of zij wel of niet in warmtepompen moeten investeren. Het is volgens Nederlandse beleidsmakers goed voor ons milieu en producenten beloven grote energiebesparingen en aantrekkelijke rendementen, mede dankzij de subsidies. Maar veel installateurs stellen zich terecht gereserveerd op. De belangrijkste reden is dat installateurs in het werkveld staan en daardoor van hun klanten veel vragen krijgen in hoeverre warmtepompen een juiste keuze zijn.
Het werkelijke verhaal is dat er over het gehele verwarmingssysteem dient te worden gesproken en dus niet over de warmtepompen alleen. Ook het warmteafgiftesysteem, de inregeling van de natte zijde en de regeling van het gehele systeem zijn belangrijk. Dit om effectief met lagere watertemperaturen het gewenste warmtecomfort en -rendement te kunnen halen. Bewuste klanten beginnen dit steeds beter te begrijpen en richten hun focus op een comfortabel verwarmingssysteem met lage exploitatiekosten. Dat is een juiste insteek, maar het vraagt wel om een praktisch ontwerp.

Een juiste kwaliteit vraagt om een doordacht ontwerp

In de gezondheidszorg vindt iedereen het vanzelfsprekend dat een arts eerst een betaalde diagnose stelt alvorens een medisch verantwoorde ingreep te kunnen uitvoeren. Ergo, zonder diagnose zou niemand geopereerd willen worden. Om een verwarmingssysteem te kunnen ontwerpen zal de installateur als technische aanbieder eerst de huidige situatie moeten bezien. Hierbij zijn ook de gebruikerswensen van belang op het gebied van bijvoorbeeld warmtecomfort, geluid, bedieningsgemak, betrouwbaarheid en zekerheid. Tijdelijke verwarming in weinig gebruikte ruimtes of zonenergie kunnen daar zelfs nog bij komen.
De installateur zal dus in dialoog moeten gaan met de eigenaar om het programma van eisen te kunnen vaststellen. Dit is namelijk een goede basis voor een werkplan/offerte. Dit kost tijd en geld, zodat de opdrachtgever overtuigd zal moeten worden dat dit alles een onderdeel is een van professionele route. Waar hij uiteindelijk bij gebaat is.

Garanties en prestatieverwachtingen

Een beetje slimme klant heeft inmiddels geleerd te vragen in hoeverre het systeem qua beloofde prestaties `gegarandeerd` kan worden. Garanties op de apparatuur zijn geen probleem, echter de te realiseren besparingen hangen ook af van het klimaat/weer en het gedrag van de gebruikers. Wel kan aangegeven worden wat verwacht mag worden hoe het systeem in algemene zin zal functioneren. Het belangrijk is dat het onderling vertrouwen voldoende groot is en blijft om samen met de klant potentiële problemen in goede harmonie op te lossen.

Leidraad als hulpmiddel

Het bovenstaande lijkt misschien een wat theoretisch verhaal. Een demonstratieproject met warmtepompen in 200 bestaande woningen en ervaringen uit de praktijk onderschrijven echter de noodzaak van een doordacht ontwerp. Tevens wordt onderstreept dat een klantgerichte samenwerking tussen fabrikanten, installateurs en adviseurs gewenst is om een comfortabel en betaalbaar verwarmingssysteem te kunnen aanbieden zoals klanten en gebruikers dat graag willen. Vandaar dat er een leidraad ontwikkeld wordt voor het praktisch ontwerpen van een hybride verwarmingssysteem. Deze bestaat onder meer uit een praktische checklist en een rekenmodel, wat de installateur c.q. technische aanbieder samen met de klant kan gebruiken.

Van installateur naar technisch dienstverlener

Afsluitend, installateurs zijn gelukkig in het algemeen betrouwbare bedrijven met een grote klanttevredenheid. Wie met zijn bedrijf een aanvullende slag wil maken om samen met klanten meer aandacht te geven aan het ontwerpen, installeren en exploiteren van (hybride) verwarmingssystemen kan op de kennissite www.samenondernemen.nl de eerste beschikbare informatie inzien. Hier staat ook informatie hoe een installateur zich kan ontwikkelen tot technisch dienstverlener.
Ook voor inhoudelijke vragen.

Wouter Jansen
Klankbord Samen Ondernemen